.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تحلیلگر عراقی : سفر ظریف به عراق بسیار مهم و محوری است؛
«علی فاهم» کارشناس و تحلیلگر عراقی معتقد است که سفر وزیر خارجه ایران به بغداد می تواند در راستای ارائه تصویر درست از گرایشات دولت جدید عراق برای مقامات ایرانی و تقویت روابط مشترک مهم باشد ....
«علی فاهم» کارشناس و تحلیلگر عراقی معتقد است که سفر وزیر خارجه ایران به بغداد می تواند در راستای ارائه تصویر درست از گرایشات دولت جدید عراق برای مقامات ایرانی و تقویت روابط مشترک مهم باشد ....

شمال نیوز: خبرگزاری رسمی عراق (واع) امروز اعلام کرد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران قرار است به بغداد، پایتخت عراق سفر کند. بر اساس این گزارش، سفر ظریف به بغداد، پایتخت عراق طی فردا یکشنبه انجام می‌شود. قرار است ظریف در جریان این سفر با مقامات ارشد عراقی دیدار و گفتگو کند.

وی در این دیدار با مقامات عراقی در خصوص آخرین تحولات منطقه و راهکارهای تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر می‌کند.

سفر ظریف به عراق هنوز شروع نشده با فضاسازی‌های رسانه‌ای و غوغای برخی گروه‌های رسانه‌های عربی معلوم الحال همراه شده است. بسیاری از این رسانه‌ها تلاش کردند سفر ظریف به عراق را که قبل از سفر الکاظمی به عربستان انجام می‌شود به نوعی به هم ربط دهند؛ این در حالی است که سفر مقامات ایرانی و عراقی به دو کشور همواره در راستای تقویت روابط و مناسبات دو جانبه صورت گرفته و چیز جدیدی نیست.

در همین خصوص خبرنگار مهر مصاحبه‌ای انجام داده است با «علی فاهم» کارشناس و تحلیلگر عراقی که مشروح آن در ادامه می‌آید.

*به نظر شما در جریان سفر وزیر خارجه ایران به عراق و گفتگو با مسئولان عراقی چه موضوعاتی مطرح می‌شود؟

سفر وزیر خارجه ایران به عراق در شرایط استثنایی و اوضاع کنونی منطقه و عراق صورت می‌گیرد. هدف از این سفر در واقع در چند محور خلاصه می‌شود؛ نخست تقویت روابط دوجانبه میان عراق و ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بهداشتی به طوری که عراق تلاش می‌کند از تجربه‌های ایران در زمینه مبارزه با گسترش ویروس کرونا استفاده کند. این در حالی است که کشور ما در شرایط نامطلوبی از گسترش این ویروس به سر برده و از زیر ساخت‌های ضعیف در بخش بهداشتی رنج می‌برد.

دوم آنکه ایران تلاش می‌کند پیشنهادهای خود را در خصوص بخش‌های آبی و برقی ارائه دهد. این در حالی است که اخباری در خصوص قصد و نیت دولت مصطفی الکاظمی برای گرایش به شورای همکاری خلیج فارس در راستای برق رسانی به عراق تحت فشارهای آمریکا منتشر شده است.

این مسئله با هدف کنار گذاشتن همسایه شرقی عراق از این بحث اقتصادی به جای حل این مشکل انجام می‌شود. مسئله سوم نیز بحث پرونده به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد است.

برخی شبکه‌های مزدور و مخالف محور مقاومت، برای خدشه دار کردن روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عراق در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند
این سفر همچنین مانند دیگر سفرهای مسئولان بلندپایه در راستای بررسی اوضاع سیاسی عراق در سطوح مختلف برای مقامات ایرانی با هدف به دست آوردن یک چشم انداز کامل در خصوص گرایش دولت جدید عراق صورت می‌گیرد به ویژه آنکه به دنبال حوادث صورت گرفته ممکن است پیام‌های متعددی صادر شود که برخی از آنها خلاف ظاهر بوده است. بنابراین تلاش می‌شود حوادث با یک دید مستقیم به دور از غوغای رسانه‌ای ارزیابی شود.

*به نظر شما چرا هر زمان یکی از مسئولان ایرانی قصد سفر به عراق را دارد برخی رسانه‌ها اقدام به فضاسازی علیه این سفرها می‌کنند؟

ما می‌بینیم که هرگونه اقدام دیپلماتیک از سوی ایران در عراق باعث می‌شود که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای و تحلیلگران برای فضاسازی و ایجاد آشوب رسانه‌ای در خصوص این سفرها و منحرف کردن آنها از اهداف واقعی خود اقدام کنند. این افراد تلاش می‌کنند تا عراقی‌ها را علیه سفر مسئولان ایرانی تحریک کرده و ادعا کنند که این سفرها از سوی مردم عراق غیر قابل قبول بوده و یا به اقتصاد و امنیت این کشور لطمه وارد می‌کند. این رسانه‌ها در واقع مزدور و مخالف محور مقاومت بوده و برای خدشه دار کردن روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عراق در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند.

این تلاش‌ها از دید ملت عراق که همواره هوشیار بوده پنهان نیست. روابط میان ملت‌های عراق و ایران کاملاً مستحکم و ریشه دار بوده و این غوغاسالاری ها نمی‌تواند در ماهیت روابط دو ملت مسلمان و همسایه تأثیرگذار باشد. یک جریانی در میان جوانان عراقی وجود دارد که تلاش می‌کند وجهه ایران را خدشه دار کرده و تمامی پیامدهای وارد شده به عراق بعد از سال ۲۰۰۳ را با کمک حزب منحله بعث متوجه ایران کند.

*آیا سفر وزیر خارجه ایران به عراق و بعد از آن سفر نخست وزیر عراق به ایران را در راستای تقویت روابط دوجانبه می‌دانید؟

این سفر بسیار مهم و محوری است چرا که رهبران ایران می‌توانند گرایشات و سیاست‌های دولت جدید عراق را بفهمند. اگر الکاظمی و دولت وی توانست تصویر درستی ایجاد کند می‌توان گفت که این اقدامات به نفع دو کشور بوده و در راستای تقویت روابط دو جانبه انجام شده و باعث می‌شود که دولت الکاظمی در یک محور و دسته بندی قرار نگیرد بنابراین این مسائل عملاً در تبادلات تجاری میان دو کشور به ویژه بعد از بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و افزایش تبادلات تجاری نمود پیدا می‌کنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.253 seconds.